Jazda po łuku wskazówki

W dzisiejszym artykule znajdziesz kilka wskazówek na część praktyczną egzaminu, który obejmuje jazdę na placu manewrowym. Zadania, które musisz zaliczyć na egzaminie praktycznym kat. B to jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu, czyli tzw. jazda po łuku według wytycznych oraz ruszanie na wzniesieniu. Jazda po łuku wskazówki – sprawdź nasze porady w dalszej części artykułu!

Jazda po łuku – jak wygląda egzamin praktyczny?

Praktyczna część kursu przygotowującego przyszłych kierowców do egzaminu na prawo jazdy obejmuje ustawowe 30 godzin za kierownicą pojazdu. Oczywiście, jeśli nie czujesz się pewny za kierownicą, warto dokupić kolejne godziny jazdy z instruktorem, ale teoretycznie po wyjeżdżonych 30 godzinach możesz przystąpić już do egzaminu państwowego. Jazda po łuku jest elementem, ma który nie poświęca się dużo czasu podczas szkolenia (do 5 godzin), a statystycznie prawie ponad 70% oblanych kursantów nie zalicza egzaminu na placu manewrowym. Dlatego też w dzisiejszym artykule przedstawimy kilka praktycznych wskazówek na jazdę po łuku.

Jazda po łuku wskazówki 1

Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku) – wytyczne

jak zdać prawo jazdy bez stresu obrazek 5
  • Pozycja pojazdu na początku pasa ruchu w kopercie (najczęściej instruktor ustawia samochód);
  • Płynna jazda pojazdem do przodu i do tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy przez tylną szybę pojazdu i lusterka)
  • Nieprzekroczenie linii i nienajeżdżanie na pachołki, tyczki, ograniczające pas.
  • Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym miejscu zatrzymania pojazdu.

Wykonując zadanie możesz popełnić 1 błąd. Czyli, np. nic się poważnego nie stanie, jeśli samochód zgaśnie. Będziesz miał drugą próbę. Po drugiej nieudanej próbie, egzamin zostanie przerwany.

Najczęstsze błędy popełniane w trakcie zadania jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu to np. zagaszenie silnika, utracenie płynności jazdy, najechanie na linie, brak obserwacji przy ruszaniu i cofaniu, złe ustawienie świateł, nie zatrzymanie się w wyznaczonym polu.

Sytuacje w których nie będziemy mieli kolejnej szansy to np. potrącenie pachołka, popełnienie błędu przy drugiej próbie zadania, przejechanie linii.

Jazda po łuku – elementy o których najczęściej zapominamy

Wszyscy uczący się jazdy po łuku, powinni od samego początku stosować się do reguł, które obowiązują na egzaminie państwowym. Włącznie z każdorazowym rozejrzeniem się w okół siebie przy ruszaniu na placu. Jest to bardzo częsty i powiedzmy sobie szczerze – głupi błąd, który może wpłynąć na niepowodzenie egzaminu.

Pamiętaj też, aby jazda po łuku odbywała się z minimalną prędkością. Nie musisz dodawać gazu przy ruszaniu na łuku, operuj tylko i wyłącznie sprzęgłem jadąc samochodu do przodu na pierwszym biegu (i do tyłu na biegu wstecznym). Pamiętaj tylko o tym, aby sprzęgło puszczać bardzo delikatnie, ponieważ samochody egzaminacyjne często różnią się jeśli chodzi o czułość sprzęgła, od tych, na których uczyłeś się jazdy.

jazda po łuku obrazek 7
jak zdać egzamin na prawo jazdy obrazek 1

Zanim rozpoczniemy jazdę

Zanim zaczniemy ruszać do przodu, pamiętajmy o trzech zasadach.

1. Upewnij się, że wszystkie drzwi pojazdu zostały zamknięte.
2. Włącz światła, jak to jest określone w rozporządzeniu – właściwe do jazdy w ruchu drogowym. Czyli jak jest dobra widoczność i egzamin odbywa się w porze dziennej to wystarczą włączyć światła do jazdy dziennej. Jeśli widoczność nie jest wystarczająca, należy włączyć światła mijania.
3. Upewnij się o możliwości jazdy. Przed ruszeniem obejrzyj się w lewo i prawy, tak aby egzaminator to widział.

Jazda po łuku do tyłu

Jak zdać egzamin na placu manewrowym obrazek 1

Oczywiście największy problem kursantom przysparza jazda po łuku do tyłu. Jeśli chodzi o jazdę do przodu, większość osób nie ma z tym problemu i bez większych przeszkód pokonuje pierwszą część zadania. Największy problem jest jednak w momencie kiedy musimy już wycofać auto i zgodnie z łukiem wrócić w miejsce koperty (czyli pole z którego ruszaliśmy). Najpopularniejsze są dwie metody, czyli jazda po łuku i metoda na słupki oraz zalecana przez nas jazda po łuku na lusterka. Sprawdź, na czym to polega.

Jazda po łuku metoda na słupki

Co prawda, sposób wykonania łuku przez ustawodawcę nie jest w żaden sposób sprecyzowany to w naszej opinii jazda po łuku tzw. metodą na słupki nie jest dobrym rozwiązaniem. Niemniej jednak w pewnych okolicznościach, jeśli kursant nie jest w stanie przyswoić jazdy po łuku metodą na lusterka to jest to często jedyny sposób na zdanie egzaminu. Poniżej opis tej metody:

jazda po łuku obrazek 2

Metoda jest uniwersalna do pkt. 4.

1. Ustawiamy samochód w oznakowanym miejscu tzw. „kopercie”.
2. Rozpoczynamy jazdę bez dodawania gazu, jedziemy na tzw. półsprzęgle – czyli nie zwalniamy pedału sprzęgła do końca. Im wolniej jedziesz, tym bardziej kontrolujesz sytuacje.
3. W odpowiednim momencie skręcasz w prawo i ustawiasz pojazd centralnie pośrodku koperty lub trochę bliżej prawej linii.
4. Włączasz bieg wsteczny i z minimalną prędkością ruszasz do tyłu.
5. W momencie, gdy lusterko po prawej stronie pojazdu znajdzie się pomiędzy słupkiem nr. 2, a słupkiem nr 3. należy wykonać jeden pełny obrót kierownicą w prawo.
6. Kontynuujesz jazdę do tyłu, aż do chwili, kiedy przy wyjściu z łuku prawy bok samochodu będzie ustawiony równolegle do prawej ciągłej linii.
7. Odkręcasz kierownicę o jeden obrót w lewo i sprawdzasz w prawym i lewym lusterku, czy tor jazdy jest prawidłowy. Możesz dokonać lekkich korekt.
8. Cały czas kontrolujesz, aby pojazd nie zboczył ani w lewą, ani w prawą stronę, staraj się jechać środkiem.
9. Cofasz zbliżając się do słupka, delikatnie hamowanie możesz rozpocząć dociskając delikatnie sprzęgło.
10. Zatrzymujesz się w kopercie, kiedy przednie koła wraz ze zderzakiem przekroczą ciągłą linie.

Jeszcze raz chcemy zaznaczyć, że nie polecamy stosowania wyżej wymienionej metody, wszystkim kursantom polecamy metodę na lusterka, którą przedstawimy poniżej.

Jazda po łuku wskazówki 2

Jazda po łuku na lusterka

Jest to zdecydowanie najbardziej poprawna – i co więcej najłatwiejsza metoda na jazdę po łuku. Właśnie w ten sposób będziesz jeździł po zdaniu prawa jazdy, np. na parkingu, patrząc i obserwując lusterka, a nie odwoływał się do danych punktów na drodze.

  1. Wrzucasz bieg wsteczny, ruszasz powoli do tyłu i patrzysz w prawe lusterko.
  2. Kiedy linia łuku zaczyna Ci znikać w lusterku, to zaczynasz kręcić kierownicą w prawo, tak aby stale widzieć linię w lusterku.
  3. Po tym jak zauważysz, że linia się prostuje w lusterku to prostujesz również kierownicę.
  4. Kontynuujesz jazdę do tyłu i patrzysz w lewe i prawe lusterko czy tor jazdy jest prawidłowy, jeśli nie to dokonujesz lekkiej korekty.
  5. Cofasz do tyłu, patrzysz w tylną szybę aż do momentu w którym zatrzymujesz się w kopercie, w sytuacji kiedy przednie koła wraz ze zderzakiem przekroczą ciągłą linie.

Jak najłatwiej zrobić łuk na egzaminie

Jeśli zastanawiasz się, jak najłatwiej pokonać łuk na egzaminie to zdecydowanie metodą na lusterka. Jazda po łuku metodą na pachołki, czy słupki jest pełna wad. Gdy skręcisz za wcześnie, za późno, za dużo, czy też mało wyjedziesz poza linie wewnętrzna i oblejesz egzamin. Tym bardziej, że w ten sposób, czyli na pamięć nie będziesz jeździł już po tym jak zdasz egzamin na prawo jazdy.

jak zdać prawo jazdy poradnik

Zdaj prawo jazdy za pierwszym razem

Jedyny taki poradnik w Polsce. Zdaj swój egzamin na prawo jazdy bez problemu, dzięki naszym wskazówkom. Wielu zadowolonych klientów. Nie czekaj i skorzystaj z promocji, która obowiązuje jedynie do końca roku!